Środowisko psychospołeczne szkoły. Wyniki badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży w Polsce i innych krajach

Agnieszka Małkowska

Zakład Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka

 


Dla dzieci i młodzieży szkoła, obok rodziny i grupy rówieśniczej, stanowi jedno
z ważniejszych środowisk wychowawczych. Jest miejscem zdobywania nowych doświadczeń i kształtowania tożsamości młodych osób. Środowisko psychospołeczne szkoły (w tym m.in. poziom uczestnictwa uczniów w życiu szkoły, satysfakcja uczniów ze szkoły, postrzeganie wymagań szkolnych) i sposób jej funkcjonowania ma wpływ na zdrowie (w tym zachowania zdrowotne) i samopoczucie uczniów. Jednym z elementów szkoły, który może wpływać na ryzyko występowania zachowań ryzykownych uczniów jest wsparcie społeczne z trzech źródeł: ze strony nauczycieli, innych uczniów z klasy i rodziców. Poziom postrzeganego wsparcia społecznego ma znaczenie w odniesieniu do ryzyka występowania tych zachowań. Wysoki poziom wsparcia znacznie to ryzyko obniża, natomiast niski powoduje wzrost ryzyka.

Celem pracy jest przedstawienie wyników badań nad:

·  postrzeganiem środowiska psychospołecznego szkoły przez uczniów 11-18-letnich
w Polsce i w innych krajach;

·  częstością występowania u uczniów 11-18-letnich zachowań ryzykownych m.in. palenia tytoniu, picia alkoholu, przedwczesnej inicjacji seksualnej;

·  postrzeganie środowiska szkoły i częstość występowania zachowań ryzykownych uczniów 11-15-lenich z 22 krajów Unii Europejskiej;

·  wpływem postrzeganego przez gimnazjalistów wsparcia społecznego na ryzyko podejmowania zachowań ryzykownych dla zdrowia.

Badane osoby

Do badania dobrano następujące próby uczniów: a) Uczniowie szkoły podstawowej
i gimnazjum (N=6383 w tym 3204 chłopców i 3179 dziewcząt) z klas: V szkoły podstawowej (11 lat); I gimnazjum (13 lat); III gimnazjum (15 lat). W etapie pierwszym wylosowano 48 powiatów, w drugim 308 klas. Brano pod uwagę szkoły publiczne i niepubliczne.

W każdym województwie wylosowano odpowiednią liczbę klas z każdego poziomu
w mieście i na wsi.

b) Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych różnych typów (licea ogólnokształcące
i profilowane, technika, zasadnicze szkoły zawodowe) (N=2893 w tym 1490 chłopców i 1403 dziewcząt), z klas: I (16 lat) i III (18 lat). Ogółem zbadano 130 klas. W pierwszym etapie wylosowano szkoły, w drugim – klasę w obrębie szkoły. Próbę stratyfikowano według typu szkoły, wielkości miasta oraz województwa, a udział każdego województwa był proporcjonalny do jego udziału w ogólnej liczebności ludności Polski w grupie wiekowej 15-19 lat.

c) W porównaniach międzynarodowych badań HBSC, ze wszystkich krajów biorących udział w tych badaniach, do analizy wybrano uczniów, którzy pochodzili z 22 krajów Unii Europejskiej. Średni wiek uczniów we wszystkich zbadanych krajach wynosił: 11,6; 13,6
i 15,6 lat. W każdym kraju dobrano reprezentatywną próbę zgodnie z zaleceniami zawartymi w międzynarodowym protokole z badań. Jednostką losowania była klasa. Ogółem w 22 krajach UE zbadano 115 978 uczniów.

 

Metoda
W pracy wykorzystano:

·  fragment międzynarodowych badań nad Zachowaniami Zdrowotnymi Młodzieży Szkolnej HBSC – Health Behaviour in School-aged Children: A WHO Collaborative Cross-national Study. Badania w 2002 r. stanowiły czwartą edycję badań w Polsce.

·  projekt badawczy Ministerstwa Nauki i Informatyzacji nr 2 PO5D 064 27 „Zdrowie subiektywne oraz zadowolenie z życia i zachowania zdrowotne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Polsce w kontekście czynników psychospołecznych
i ekonomicznych”. Badania wykonano w 2005 r .

 

Narzędzia badawcze

·  Międzynarodowy, standardowy kwestionariusz opracowany przez zespół badaczy HBSC. Kwestionariusz obejmował trzy obszary: zachowania zdrowotne – sprzyjające i ryzykowne dla zdrowia, samoocenę zdrowia i zadowolenie z życia oraz kontekst, w jakim żyją
i funkcjonują młodzi ludzie: rodzinę, rówieśników, szkołę. Jednym z elementów środowiska psychospołecznego szkoły było wsparcie społeczne udzielane uczniom przez nauczycieli, innych uczniów z klasy i rodziców.

·  Międzynarodowy kwestionariusz HBSC wzbogacony m.in. o Skalę do pomiaru postrzegane wsparcia społecznego Oslo-3 Item Social Support Scale, Skalę Typu A/B – WERSJA DM-TAB i Skalę GHQ-12 – General Health Questionnaire.

 

W pracy wykorzystano następujące obszary badawcze: satysfakcja ze szkoły, osiągnięcia szkolne, uczestnictwo uczniów w życiu szkoły i ich autonomia, obciążenie pracą szkolną, zachowania ryzykowne: palenie tytoniu i marihuany, upijanie się, przemoc międzyrówieśnicza.

Sposób prezentacji wyników badań

Prezentację wyników badań podzielono na trzy części:

·  W tabelach pokazano częstości odpowiedzi pozytywnych, jakich udzielali uczniowie 11-18-letni na pytania dotyczące satysfakcji ze szkoły, osiągnięć szkolnych, uczestnictwa
w życiu szkoły, autonomii uczniów, poczucie obciążenia pracą szkolną, wsparcia społecznego z trzech źródeł, zachowań ryzykownych.

·  W porównaniach międzynarodowych wykorzystano analizy według płci dla trzech grup wiekowych (11, 13 i 15 lat) łącznie. Na rycinach pokazano kraje według ich kolejności od najkorzystniejszej pozycji (na górze wykresu) do najmniej korzystnej (dół wykresu).

·  Przedstawiono wpływ poziomu postrzeganego wsparcia społecznego na występowanie ryzyka zachowań ryzykownych dla zdrowia. Ryzyko występowania zachowań ryzykownych dla zdrowia u uczniów gimnazjum zbadano wykorzystując:

 

14 stwierdzeń dotyczących wsparcia społecznego:

 

Stwierdzenia dotyczące wsparcia ze strony nauczycieli:
- W mojej klasie jestem zachęcany do wyrażania własnych poglądów,
- Nasi nauczyciele traktują nas dobrze i sprawiedliwie,
- Mogę otrzymać dodatkową pomoc od nauczycieli, gdy jej potrzebuję,
- Moi nauczyciele interesują się mną jako człowiekiem,
- Większość moich nauczycieli jest życzliwa.
Stwierdzenia dotyczące wsparcia ze strony innych uczniów w klasie:
- Uczniowie w mojej klasie lubią przebywać ze sobą,
- Większość uczniów w mojej klasie to osoby życzliwe i chętne do pomocy,
- Inni uczniowie akceptują (przyjmują) mnie takim, jakim jestem,
- Gdy jakiś uczeń w mojej klasie jest przygnębiony, ktoś z klasy stara się mu pomóc.
Stwierdzenia dotyczące wsparcia związanego ze szkołą ze strony rodziców: - Moi rodzice są gotowi mi pomóc, gdy mam kłopoty w szkole,
- Moi rodzice chętnie przychodzą do szkoły, aby rozmawiać z nauczycielami,
- Moi rodzice zachęcają mnie, abym dobrze uczył się w szkole,
- Moi rodzice są gotowi pomagać mi przy odrabianiu lekcji.


Uczniowie wybierali odpowiedzi w skali Likerta (od zdecydowanie zgadzam się do zdecydowanie nie zgadzam się). Skonstruowano trzy sumaryczne wskaźniki wsparcia, przyznając jeden punkt za odpowiedź najmniej korzystną do maksymalnej dla danego stwierdzenia liczby punktów (cztery lub pięć) za odpowiedź najkorzystniejszą dla ucznia.
Po pomnożeniu uzyskano wskaźnik sumaryczny w skali 0-100 punktów.

 

Stwierdzenia odnoszące się do zachowań ryzykownych dla zdrowia:

- upijanie się więcej niż 4 razy w życiu,
- codzienne palenie tytoniu,
- używanie marihuany lub haszyszu więcej niż 3 razy w ostatnich 12 miesiącach (tylko 15-latki),
- uczestnictwo w dręczeniu innych uczniów, co najmniej 2-3 razy w miesiącu w ostatnich kilku miesiącach,
- uczestnictwo w bójkach więcej niż3 razy w ostatnich 12 miesiącach,
- kontakty seksualne kiedykolwiek w życiu (tylko 15-latki).

Ryzyko zachowań ryzykownych w zależności od poziomu wsparcia obliczono za pomocą współczynnika ryzyka względnego modelu regresji logistycznej.

 

Wyniki i ich omówienie:

ŚRODOWISKO SZKOLNE UCZNIÓW 11-18 LETNICH

Wszystkie analizowane elementy środowiska szkoły zbadano poprzez zsumowanie pozytywnych odpowiedzi (zgadzam się lub zdecydowanie zgadzam się), jakich udzielali badani uczniowie.

1. Satysfakcja uczniów ze szkoły i obciążenie pracą szkolną

Satysfakcja uczniów ze szkoły zmniejszała się z wiekiem badanych. 72% uczniów 11-letnich odpowiedziało, że lubią lub bardzo lubią swoją szkołę w porównaniu do 56% uczniów 15-letnich. W grupie uczniów ponadgimnazjalnych odsetki zmieniały się od 78% u 16-latków do 67% u 18-latków. Odsetki uczniów, którzy chętnie idą do szkoły, lubią być w szkole i lubią zajęcia w szkole także zmieniały się zależnie od wieku badanych i były większe u uczniów młodszych. Na pytanie nie lubię wielu rzeczy związanych ze szkołą częściej pozytywnych odpowiedzi udzielali uczniowie starsi: 51% 15-latków i 31% 11-latków zgodziło się z tym stwierdzeniem. W grupie uczniów ponadgimnazjalnych odpowiednio 54% 18-latków i 49% 16-latków.

Poczucie obciążenia pracą szkolną częściej odczuwali uczniowie starsi. Na wszystkie trzy stwierdzenia odnoszące się do obciążenia pracą szkolną częściej pozytywnych odpowiedzi udzielali starsi uczniowie.

 

 

 

2. Osiągnięcia szkolne, uczestnictwo w życiu szkoły, autonomia uczniów.

Osiągnięcia szkolne, uczestnictwo w życiu szkoły i swoją autonomię częściej oceniali lepiej uczniowie młodsi. Dla przykładu dobrą lub bardzo dobrą samoocenę osiągnięć szkolnych
w porównaniu z innymi uczniami częściej deklarowali uczniowie młodsi: 72% 11-latków
i 52% 15-latków, w starszej grupie uczniów: 43% 16-latków i 42% 18-latków. Jedynie poczucie zbyt surowego traktowania mieli częściej starsi uczniowie 34% 15-latków i 25%
u 11-latków.

3. Wsparcie społeczne ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców. Analizowano poziom postrzeganego wsparcia społecznego z trzech źródeł: ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i ze strony rodziców związane ze szkołą. Na wszystkie stwierdzenia odnoszące się do trzech wymienionych źródeł wsparcia częściej udzielali pozytywnych odpowiedzi uczniowie młodsi w każdej badanej grupie: 11 i 16-letni,
w porównaniu ze starszymi: 15 i 18-letnimi.

 

4. Zachowania ryzykowne.

Analizowano częstość zachowań ryzykownych biorąc pod uwagę częstości przyjęte
w literaturze jako te, które mają negatywne skutki zdrowotne (np. codzienne palenie tytoniu, upijanie się więcej niż 4 razy itd.). Z siedmiu zachowań ryzykownych sześć (próby palenia tytoniu, codzienne palenie tytoniu, upijanie się więcej niż 4 razy, palenie marihuany lub haszyszu w ostatnich 12 miesiącach, wczesna inicjacja seksualna i bycie sprawcą dręczenia innych uczniów 2-3 razy w miesiącu lub częściej) występowało częściej u uczniów starszych w porównaniu z młodszymi. Bycie ofiarą dręczenia przez innych uczniów 2-3 razy
w miesiącu lub częściej odnosiło się częściej do uczniów młodszych 12% u 11-latków i 7%
u 15-latków.

 

PORÓWNANIA MIĘDZYNARODOWE Porównań międzynarodowych dokonano
u młodzieży 11, 13 i 15-letniej według ich płci i kraju, z którego pochodzili badani. Szersze omówienie tego zagadnienia zawiera oddzielna publikacja (patrz przypis nr 4).

 

1. Sympatia uczniów do szkoły We wszystkich badanych krajach UE najmniej zróżnicowany był odsetek uczniów, którzy udzielili odpowiedzi, że lubią swoją szkołę. Znacznie bardziej zróżnicowane są odsetki młodzieży, która bardzo lubi szkołę (7-36%) oraz nie lubi jej (15-52%). We wszystkich krajach bardziej lubiły szkołę dziewczęta niż chłopcy. W Polsce bardzo lubiło szkołę 14% chłopców i 20% dziewcząt.

 

2. Poczucie obciążenia pracą szkolną Poczucie obciążenia pracą szkolną u młodzieży w 22 krajach UE było bardzo zróżnicowane, czego powodem mogą być różnice w systemach szkolnych i wymaganiach stawianych uczniom. Najbardziej obciążeni pracą szkolną byli uczniowie z Malty: 59% chłopców i 65% dziewcząt. Najmniej z Holandii: 12% chłopców
i 15% dziewcząt. W Polsce odsetek chłopców odczuwających bardzo duże lub dość duże obciążenie pracą szkolną wyniósł 48%; dziewcząt 49% i były jednymi z wyższych.


3. Samoocena osiągnięć w szkole (w porównaniu z innymi uczniami w klasie)
W większości krajów UE tylko kilka procent młodzieży uważa, że ich osiągnięcia w szkole są poniżej przeciętnej. Najwięcej uczniów uznało swoje osiągnięcia za dobre lub bardzo dobre. We wszystkich krajach dziewczęta lepiej oceniają swoje osiągnięcia szkolne niż chłopcy.

Najlepiej swoje osiągnięcia szkolne oceniali uczniowie z Grecji: 75% chłopców i 79% dziewcząt. Najgorzej chłopcy z Estonii – 37% i dziewczęta z Portugalii – 47%. W Polsce 55% chłopców i 70% dziewcząt powiedziało, że ich osiągnięcia szkolne są bardzo dobre lub dobre.

 


4. Relacje między uczniami Ze stwierdzeniem „uczniowie w mojej klasie lubią przebywać ze sobą” zgodziła się większość młodzieży prawie we wszystkich krajach UE. Wyraźne są jednak różnice pomiędzy poszczególnymi krajami – od 87% dziewcząt w Niemczech do 42% dziewcząt na Litwie. W 16 spośród 22 krajów częściej zgadzali się z tym stwierdzeniem chłopcy niż dziewczęta. Młodzież polska zajęła pozycję środkową. Rozkład odpowiedzi na stwierdzenie „większość uczniów w mojej klasie to osoby życzliwe i chętne do pomocy” jest podobny jak w pierwszym stwierdzeniu. Zbliżona jest także kolejność krajów, zwłaszcza znajdujących się na najniższych pozycjach krajów postkomunistycznych (Czechy, Litwa, Łotwa). Mniejsze są jednak różnice między chłopcami i dziewczętami oraz większy odsetek nastolatków, które nie zgodziły się z tym stwierdzeniem. W Polsce 15% chłopców i 17% dziewcząt nie zgodziło się z tym stwierdzeniem (duży odsetek). Większość uczniów zgodziła się ze stwierdzeniem „inni uczniowie akceptują mnie takim, jakim jestem”. Najczęściej zgadzali się z tym stwierdzeniem chłopcy (90%) i dziewczęta (85%) z Portugalii. Najrzadziej chłopcy (63%) z Estonii i dziewczęta (65%) z Włoch. W Polsce zgodziło się z tym stwierdzeniem 78% chłopców i 76% dziewcząt.

 

5. Zachowania ryzykowne.

Palenie tytoniu. Odsetki nastolatków, które już eksperymentowały z paleniem tytoniu są
u obu płci najmniejsze w Grecji i na Malcie (22% i 19%), największe na Litwie (68% chłopców i 49% dziewcząt). Na uwagę zasługuje, że wszystkie kraje postkomunistyczne znalazły się na najmniej korzystnych pozycjach. Jedynie dziewczęta w Polsce zajmują korzystną środkową pozycję. Dane wskazywały, że w krajach postkomunistycznych więcej chłopców niż dziewcząt paliło regularnie tytoń, podczas, gdy w krajach Europy zachodniej częściej paliły dziewczęta. Najrzadziej paliły dziewczęta ze Szwecji (3%) i chłopcy z Grecji (4%). Najczęściej dziewczęta z Litwy (12%) i chłopcy z Niemiec (12%).
Picie alkoholu. Większy odsetek pijących jakikolwiek alkohol (piwo, wino, wódka) codziennie lub w każdym tygodniu dotyczył chłopców. Najczęściej jakikolwiek alkohol pili chłopcy z Malty (32%) i dziewczęta z Wielkiej Brytanii (20%). Najrzadziej chłopcy (6%)
i dziewczęta (4%) z Finlandii. Polska znalazła się wśród krajów o małym odsetku pijących regularnie jakikolwiek alkohol chłopców (10%) i dziewcząt (5%). Odsetek pijących regularnie piwo (codziennie lub w każdym tygodniu) jest we wszystkich krajach 2-3 razy większy u chłopców niż u dziewcząt. Najczęściej piją piwo regularnie chłopcy (23%)
i dziewczęta (12%) w Czechach. Odsetki młodzieży pijącej regularnie piwo w Polsce są dość małe (9% chłopców, 4% dziewcząt). Upijanie się przez młodzież 2 razy lub więcej jest nasilonym zachowaniem ryzykownym. Prawie we wszystkich krajach (poza Finlandią lub Hiszpanią) z taką częstotliwością upijało się więcej chłopców niż dziewcząt. Najrzadziej upijali się chłopcy z Hiszpanii (9%) i dziewczęta z Francji (6%). Najczęściej chłopcy z Litwy (30%) i dziewczęta z Wielkiej Brytanii (27%).

Używanie marihuany lub haszyszu w ostatnich 12 miesiącach (dotyczy tylko 15-latków). Odsetki są bardzo zróżnicowane w badanych krajach zarówno dla dziewcząt jak i chłopców. Większy odsetek dotyczył chłopców niż dziewcząt. W Polsce odsetek używających marihuanę chłopców wyniósł 11%, dziewcząt 4%. Najrzadziej palili chłopcy (2%)
i dziewczęta (1%) z Łotwy. Najczęściej odpowiednio 23% i 19% młodzieży z Hiszpanii. Jest to grupa zagrożona kontynuacją tego ryzykownego zachowani w przyszłości.
Inicjacja seksualna – Młodzież w wieku 15 lat, która odbyła stosunek płciowy. Odsetek młodzieży 15-letniej, która odbyła już stosunek płciowy wahał się od 9% u dziewcząt
w Polsce do 38% dziewcząt w Wielkiej Brytanii. W 15 krajach jest on większy u chłopców niż u dziewcząt, a pozostałych 4 krajach (Wielka Brytania, Finlandia, Niemcy i Szwecja) proporcje są odwrócone.

Polska należy do krajów o najmniejszym odsetku nastolatków rozpoczynających tak wcześnie współżycie seksualne.

Uczestnictwo młodzieży w bójkach w ostatnich 12 miesiącach. We wszystkich krajach znacznie częściej w bójkach uczestniczyli chłopcy niż dziewczęta. Warto zwrócić uwagę, że wśród krajów o największym odsetku uczestników częstych bójek, zwłaszcza u chłopców, znalazły się prawie wszystkie kraje postkomunistyczne, w tym także Polska, w której odsetek wyniósł dla chłopców 28%. Najrzadziej zjawisko częstych bójek odnosiło się od młodzieży
z Niemiec: 12% chłopców i 3% dziewcząt. Najczęściej występowało u chłopców z Węgier (31%) i dziewcząt z Estonii (12%). Młodzież, która w ostatnich kilku miesiącach była ofiarą dręczenia przez innych uczniów w szkole. Około 1/3 młodzieży było dręczonych przez innych uczniów, co najmniej 1 raz w ostatnich kilku miesiącach. W większości krajów różnice między chłopcami i dziewczętami są niewielkie, istnieją natomiast duże różnice między poszczególnymi krajami. Odsetek młodzieży, która często była ofiarą dręczenia jest najmniejszy w Szwecji, największy na Litwie, młodzież polska zajmuje pod tym względem pozycje środkowe.

Młodzież, która w ostatnich kilku miesiącach była sprawcą/czynią dręczenia innych uczniów w szkole. We wszystkich krajach w dręczeniu innych uczniów w szkole w ostatnich kilku miesiącach uczestniczyło więcej chłopców niż dziewcząt. W Polsce 19% chłopców i 5% dziewcząt. Zwraca uwagę, że w tych samych krajach są najmniejsze i największe odsetki ofiar i sprawców przemocy.

WSPARCIE SPOŁECZNE GIMNAZJALISTÓW A ZACHOWANIA RYZYKOWNE
1. Używanie substancji psychoaktywnych w zależności od wsparcia ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców

Ryzyko względne używania substancji psychoaktywnych malało, kiedy poziom wsparcia był wysoki (ryzyko obliczono przez porównanie uczniów, którzy uzyskali największą liczbę punktów w skali wsparcia – 100 punktów z tymi, którzy nie mieli wsparcia uzyskując
0 punktów w skali wsparcia). Największe znaczenie dla zmniejszenia ryzyka miało wsparcie ze strony nauczycieli. Ryzyko względne używania marihuany lub haszyszu zmniejszyło się 12,3-krotnie, upijania się prawie 10-krotnie, palenia tytoniu 4,4-krotnie przy dużym wsparciu nauczycieli. W przypadku dużego wsparcia ze strony rodziców ryzyko używania marihuany lub haszyszu zmniejszyło się 8,5-krotnie, upijania się 5,7-krotnie, palenia tytoniu 3,8-krotnie. Ryzyko używania substancji psychoaktywnych zmniejszyło się tylko 1,4 - 2,4-krotnie, kiedy poziom wsparcia uzyskanego od innych kolegów w klasie był wysoki (ryc.1).

Rycina 1. Ryzyko względne używania substancji psychoaktywnych w zależności od wsparcia ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców wśród uczniów gimnazjów. Źródło: Małkowska A., Woynarowska B.: Postrzeganie przez uczniów gimnazjum wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje 2004, 3 (87), 36-47.

2. Inne zachowania ryzykowne w zależności od wsparcia ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców.

Ryzyko względne omawianych zachowań ryzykownych malało, przy dużym wsparciu
z trzech źródeł (ryc.2). Ryzyko uczestnictwa w dręczeniu innych uczniów zmniejszyło się 4,5-krotnie, udziału w bójkach 3,4-krotnie, wśród uczniów, którzy uzyskali maksymalną liczbę punktów w skali wsparcia. Najmniejsze znaczenie dla zmniejszania ryzyka uczestnictwa w dręczeniu innych uczniów miało wsparcie od rodziców – ryzyko było 2,1-razy mniejsze. Dla uczestnictwa w bójkach i kontaktów seksualnych wsparcie od innych uczniów – ryzyko zmniejszyło się 1,8-krotnie w odniesieniu do bójek i 1,6-krotnie przy kontaktach seksualnych.

Największe znaczenie dla zmniejszenia ryzyka kontaktów seksualnych wśród uczniów 15-letnich miał wysoki poziom wsparcia od rodziców. 6,2-razy rzadziej podejmowały kontakty seksualne osoby, które otrzymały wsparcie od rodziców. Równie ważne było w tym przypadku wsparcie otrzymane ze strony nauczycieli. Uczniowie, którzy mieli duże wsparcie od nauczycieli 5,6-razy rzadziej podejmowali kontakty seksualne.

Rycina 2. Ryzyko względne zachowań ryzykownych: uczestnictwa w dręczeniu innych uczniów, uczestnictwa w bójkach, kontaktów seksualnych, w zależności od wsparcia ze strony nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców wśród uczniów gimnazjów.

 

Źródło: Małkowska A., Woynarowska B.: Postrzeganie przez uczniów gimnazjum wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje 2004, 3 (87), 36-47.

 

Wnioski:

1. Pozytywny obraz szkoły zależy od wieku uczniów. Im starsi uczniowie tym gorzej postrzegają szkołę. Młodsi uczniowie mają bardziej pozytywny obraz szkoły.
2. Zachowania ryzykowne występują częściej u uczniów starszych – gimnazjalistów
i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jedynie bycie ofiarą dręczenia przez innych uczniów dotyczy częściej uczniów klas młodszych szkoły podstawowej i gimnazjum.
3. Istnieją duże różnice w postrzeganiu wszystkich analizowanych elementów środowiska szkoły w poszczególnych krajach. Jest to spowodowane różnicami w systemach szkolnych,
a także kontekstem kulturowym, społecznym i ekonomicznym w danym kraju.
4. Młodzież w Polsce w porównaniu z młodzieżą w poszczególnych krajach Europy, charakteryzuje mały odsetek uczniów, którzy bardzo lubią swoją szkołę i duży odsetek mających poczucie dużego obciążenia pracą szkolną. W przypadku pozostałych, analizowanych elementów środowiska szkoły młodzież polska zajmowała pozycje środkowe.
5. Młodzież w Polsce, w porównaniu z młodzieżą w poszczególnych krajach Europy charakteryzuje: mniejszy odsetek pijących regularnie napoje alkoholowe, palących regularnie tytoń dziewcząt oraz młodzieży rozpoczynającej wcześnie współżycie seksualne (zwłaszcza dziewcząt). W zakresie pozostałych zachowań ryzykownych młodzież polska zajmuje wśród 22 krajów pozycje w pobliżu środka.

6. Wsparcie społeczne uzyskiwane z trzech źródeł – od nauczycieli, innych uczniów w klasie i rodziców – zmniejsza ryzyko występowania zachowań ryzykownych. Brak wsparcia znacznie to ryzyko zwiększa.

7. Wsparcie uzyskane ze strony nauczycieli i rodziców ma większy wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa ryzykownych zachowań w porównaniu ze wsparciem uzyskanym od innych kolegów w klasie.

8. Spośród sześciu analizowanych zachowań ryzykownych dla zdrowia, wsparcie społeczne, szczególnie ze strony nauczycieli, ma największe znaczenie w redukowaniu nadużywania picia alkoholu i używania marihuany lub haszyszu przez młodzież. Uczniowie, którzy otrzymują wsparcie związane ze szkołą od rodziców rzadziej podejmują kontakty seksualne niż uczniowie, którzy tego wsparcia nie mają. Rola rodziców w zmniejszaniu ryzyka podejmowania przez uczniów kontaktów seksualnych jest największa w porównaniu z rolą nauczycieli i rówieśników.

 

Przypisy:

1. Research Protocol for the 2001-2002 Survey. Health Behaviour in School-Aged Children:
a WHO Cross-National Study.
University of Edinburgh 2001.

 

 

2. Międzynarodowy Koordynator badań: dr Candance Currie, Uniwersytet w Edynburgu.
Kierownictwo badań w Polsce od 2004 r. dr med. Joanna Mazur, Zakład Epidemiologii Instytutu Matki i Dziecka, do 2004 r. prof. dr hab. med. Barbara Woynarowska, Katedra Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Wychowania Uniwersytetu Warszawskiego.
3. Kierownictwo badań dr med. Anna Oblacińska, Zakład Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka.

4. Opracowano na podstawie: B. Woynarowska, J. Mazur, A. Małkowska, H. Kołoło: Zdrowie, zachowania zdrowotne i środowisko społeczne młodzieży w krajach Unii Europejskiej. Katedra Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Wychowania Wydział Pedagogiczny UW, Zakład Epidemiologii Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2005.

 

 

http://www.cmppp.edu.pl/szkola/porozmawiajmy/artykuly